Dialoog

08-05-2013 15:34

 

Gedwongen samen te zijn
Je hoort ondertussen gedachten van karakters
Lora, 17,lage status, online hoge status, online sociaal en in het echt stil en verlegen, gesloten.
Jack, 18, hoge status, populair, sociaal maar word verlegen van (leuke) meisjes, oppervlakkig
Speelt zich af: In een park
Wanneer: zaterdag middag 2 uur

 

Jack en Lora moeten van hun ouders samen praten. Ze verafschuwen elkaar maar stiekem vinden ze elkaar best interessant. Hun ouders kennen elkaar al lang en ze denken dat ze veel van elkaar kunnen leren. Ze zijn beide skeptisch.
Het is aan het begin ongemakkelijk. Jack uit dat hij daar eigenlijk totaal niet wilt zitten en er niks mee te maken wil hebben. Lora voelt zich beledigt. Het is lang stil.

 

*Lora en Jack lopen elkaar tegemoet, ze zien elkaar*
Lora: ‘Hoi’ *stil schouders opgetrokken* De puberteit heeft hem goed gedaan
Jack: ‘Hallo’ Puberteit doet mooie dingen.
*Ze lopen naar een bankje en gaan samen zitten met een redelijke afstand tussen beide*
*Stilte*
Lora: kijkt om zich geen, onzeker, ongemakkelijk op zoek naar iets om over te praten, kijkt af en toe snel naar Jack wat hij doet maar kijkt snel weer weg
Jack: Staart voor zich uit, boze expressie. ‘Ik wil hier godverdomme helemaal niet zijn. Ik had nu ook gewoon bij mijn vrienden kunnen zitten blowen. Waarom moeten jóu ouders nou zo nodig met mijn ouders bevriend zijn. Wat moeten wij van elkaar leren? Ik leer genoeg van mijn vrienden’
Lora: fluistert ‘Hoe je moet hijsen ja’
Jack: Licht pissig ‘Wat zei je?’ Wat weet zij er nou va- Haar ogen.
Lora: Twijfelend : ‘Ik bedoel dat je vrienden misschien niet altijd het beste met je voorhebben’
Jack: ‘En jij wel natuurlijk.’
Lora: ‘Ik heb niks te verliezen.’
Jack: Pissig ‘Toch zat ik nu liever bij mijn vrienden die ik wel te verliezen heb. Dat jij geen vrienden hebt.’ God, wat ben ik toch een klootzak.
Jack en Lora kijken elkaar voor een paar seconden aan, Jack heeft door dat hij misschien iets te bot is geweest en Lora kijkt beledigt. Het is een paar minuten stil. Lora speelt ondertussen wat met haar, ze knakt haar polsen en enkels. Jack doet de knoopjes van zijn jack goed en strikt zijn veters opnieuw. Lora trommelt met haar handen op haar benen om de ongemakkelijkheid te verdoezelen.
Jack: ‘Dat nummer ken ik. ‘
Lora: Perplex: ‘luister je imagine dragons?’ Dit kan niet.
Jack: ‘Klootzakken mogen ook goede muziek luisteren.’
Lora: lacht verlegen Hij is zo schattig.
Jack: ‘Sorry dat ik zo een klootzak ben. Ik zal mijn best doen om normaal te doen.’
Lora: Lacht normaal en grapt ‘Jij? Normaal?!’
Jack: ‘Ja ook ik kan dat, of jij normaal kan doen is de vraag’ Ze is zo leuk
Lora: Kijkt naar de grond: ‘tsja’
Jack: ‘Sorry. Maar ik vraag het me echt af. Hoezo ben je zo gesloten?’ twijfelend
Lora: ‘Hoezo ben jij zo oppervlakkig en open?’
Jack: ‘Oppervlakkig? Jij bent oppervlakkig. Jij ziet me alleen maar als een of andere klootzak. Een oppervlakkige klootzak. Alleen omdat ik af en toe wiet rook en veel vrienden heb. Er kijken mensen tegen me op.’
Lora: ‘Mensen kijken tegen je op omdat ze bang zijn dat je ze anders kleineert, Jack.’
Jack: ‘Waar baseer je dat op? Op de meningen van al je vrienden?’
Lora: ‘Jij ging normaal doen’
Jack: ‘Het is redelijk lastig om normaal te doen tegen iemand die zelf niet normaal kan doen. We zijn hier om van elkaar te leren niet elkaar te beschuldigen van karaktereigenschappen en vooroordelen.’
Lora: ‘En we zijn hier ook niet om hypocriet te zijn. Jij vooroordeelt ook. Misschien heb ik wel vrienden buiten school, zie ik ze als ik niet bij jou of andere in de buurt ben.’
Jack: ‘Oke, vertel eens wat over je vrienden?’
Lora: ‘Ik zei misschien. Ik zei niet dat het zo was.’ Verdedigend en beschaamd Waarom zijn de leukste jongens zulke klootzakken
Jack: ‘En nu.’ Droog
Lora: ‘Nu gaan we elkaar de komende paar uur afkatten en onze ouders vertellen hoe tof het was.’
Jack: ‘Daar schieten we toch niks mee op. Vertel iets over jezelf. Je leven.’
Lora: ‘Ik game, ik board, ik slaap en ik ga af en toe even naar school.’
Jack: ‘Wat voor games speel je?’ Nieuwsgierig
Lora: ‘LOL, WOW en Black ops.’ uncaring
Jack: ‘LOL?’ Ik ben verliefd.
Lora: Zucht. ‘League of legends.’ Verontwaardigt
Jack: ‘Nee. Ik bedoel. Wat. Lol. Jij?!’
Lora: ‘Speel jij het ook? JIJ?’ Arrogant.
Jack: ‘Niet zo verbaasd.’
Lora: ‘hm’
Jack: ‘Dus jij speelt League of legends?’
Lora: ‘Uhu.’
Jack: ‘Damn.’
Lora: ‘Wat?’
Jack: ‘Dat is best sexy.’
Lora: ‘Hou op.’
Jack kijkt naar Lora. Hij is duidelijk gefascineerd door Lora. Lora kijkt terug en ziet dat hij kijkt.
Lora: Moet ik hem nu kussen. Ik weet niet eens hoe ik moet flirten. Moet ik nu lief teruglachen.*probeert lief te lachen, boer met kiespijn*
Jack: Ze is zo schattig. Ik wil haar kussen. Kijkt bedenkelijk.
Lora: ‘Wat denk je?’
Jack: Moet ik nu zeggen wat ik denk. Ja. Kom op Jack je kan het. Je kan het. Jack kust Lora.
Lora: *Houd ogen open* Wat doet hij nou weer. 
Jack: Ik doe iets fout wat doe ik fout
Jack: gaat naar achteren en kijkt ongemakkelijk weg ‘Sorry.’
Lora: Kust Jack terug.
Ze stoppen met kussen en kijken elkaar aan.
Lora: Dat was fijn en dit is ontzettend ongemakkelijk.
Jack: ‘Dus. Je speelt LOL, bij welk level ben je?’
Lora: Godsamme. Dat is ook wel het meest  rare wat je kan horen na je eerste kus.
Jack: ‘Stiekem ben ik niet zo goed met meisjes. En contact maken.’
Lora: ‘Nee maakt niet uit. Ik ben ook niet bepaald een expert.’
Ze lachen beiden een beetje. Lora’s telefoon gaat af.
Lora: ‘Hallo? .. Wat.. Ik zit al..’
Jack luistert aandachtig naar wat er gezegd word.
Lora krijgt langzaam tranen in haar ogen wat eindigt in hevig gehuil ze zegt niks.
Jack houd haar schouders vast en probeert haar te kalmeren.
Jack: ‘Wat is er gebeurt? Lora? Lora? Wat is er?’
Lora: ‘Onze ouders.’ Zegt Lora in paniek. ‘We moeten naar het ziekenhuis.’
Jack probeert Lora te kalmeren en Lora huilt in zijn schouder uit. Dan eindigt het dialoog.