Faust opdrachten

08-05-2013 17:58

 

Opdracht 1: Tekstgeschiedenis

Lees de tekst over de geschiedenis van het Faustverhaal (zie bestand “Faust geschiedenis”). Misschien ken je een deel al door de opdracht van vorige week waar je de tekstgeschiedenis voor een deel al moest verwerken. Lees over de interessante persoon Faust en zijn bloederige levensverhaal.

Opdracht: beantwoord de onderstaande vragen aan de hand van de tekst.

1.  In de eerste alinea staat een korte weergave van het personage Faust. Hoe wordt het personage beschreven? Hij werd beschreven als een hele rare en gemene man.

2.  Is het terecht dat de oorspronkelijke Faust 'Professor' genoemd werd? Wat was hij voor een 'professor'? Niet echt, want hij was zogenaamd een professor, maar het was allemaal maar neppe magie.

3.  Weet je wie Luther was? Wat weet je over de kerk in die tijd? Zoek dit op als je het niet weet! Luther was protestants, en was het niet eens met de kerk in deze tijd. Hij vond dat ze te veel sier hadden, en mensen geld afnamen.

4.  Waaraan is de oorspronkelijke figuur Faust gestorven? Waarschijnlijk door een chemisch experiment.

5.  Waarom wordt of kan er van Faust een man van de renaissance gemaakt worden? Omdat Faus in deze tijd een wetenschapper werd en een man was die verder wilde gaan.

6.  Het boek van Spiess verwijst deels naar een ware gebeurtenis, welke? Dat zijn lichaam vervormd was.

7.  Wie was Lessing? Een Duitse schrijver.

8.  Wat maakt de Faust van Goethe en Lessing tot verhaal uit de verlichting? Weet niet.

9. Met welke modernere generatie kun je Sturm en Drang-generatie vergelijken?  Weet niet

Opdracht 2: The Devil's Advocate

Opdracht: beschrijf waarom deze film gezien kan worden als variatie op het faustverhaal. Is er sprake van eenzelfde pact als hierboven beschreven wordt?

Ja want er word hem hetzelfde beloofd. Heel veel luxe.

Opdracht 3: Triptiek

Ik heb de verleiding zelfmoord gekozen, want ik zat toevallig op tumblr en toen kwam het voorbij. Het leek me wel een goed onderwerp. Heel veel tieners denken aan zelfmoord en denken niet na over wat dat hun familie aan doet. Deze verleiding bestaat volgens mij al heel lang, ik zou niet weten hoe lang. Ik heb zelf gelukkig geen last van deze verleiding maar mensen om me heen wel. En ik denk dat hun niet doorhebben wat dat de mensen om hun heen aandoet. Vaak vertel ik ze dat ze een jaar moeten wachten en dat als ze het dan nog willen, ze het moeten doen. Naar mijn idee is wat je nu denkt niet hetzelfde als wat je over een jaar denkt.