Wat is kunst..? Essay.

09-01-2013 12:02

 

Essay
Wat is kunst?


 

Inleiding

Tijdens onze CKV les werd ons de vraag gesteld ‘Wat is kunst?’. Vele kwamen al snel tot de conclusie dat alles kunst is. Maar is ook echt álles kunst? Deze vraag heb ik mijzelf vele keren gesteld. Want wat word er wel en wat word niet als kunst beschouwd? Verschilt dit veel per persoon? En hoe zien andere mensen kunst? Is kunst niet puur een kwestie van mening? Of is als één iemand iets kunst vind het meteen kunst voor iedereen? Of is kunst een persoonlijk beeld van iets.  Tijdens het schrijven van deze essay probeer ik een zo goed mogelijk beeld te geven van wat voor mij kunst is. Ook zal ik per onderwerp duidelijk maken wat ik ervan vind en of dit een soort kunst is waar ik zelf ook van geniet.  Een paar van de onderwerpen die ik zal bespreken zijn literatuur, muziek en schilderijen. Ik zal de redenen geven waarom mijn lievelingsboeken mijn lievelingsboeken zijn en waarom ik zo veel houd van de liedjes waar ik het meest van geniet.
Ik zal tegen het einde van mijn essay ook laten zien wat kunst is in mijn omgeving en wat ik van die kunst vind. Vaak is er heel veel kunst om je heen zonder dat je het door hebt.

‘Kunst zijn kleuren die meer kunnen zeggen dan bepaalde woorden. ‘ – Bram

 

Dit is een tekening van een artiest die anoniem is, denk ik. Het is een olifant en ik vind de print ontzettend mooi.
 


 

Beeldende kunst

Ik ben niet het soort kind dat kunst met de paplepel erin geschoven werd. Natuurlijk gingen ik en mijn ouders regelmatig naar musea en voorstellingen maar ik was nooit zo geïnteresseerd. Een belangrijk deel van kunst zijn natuurlijk de schilderijen. Schilderijen zijn al jarenlang een grote handel qua kunst. Er zijn veel verschillende soort schilderijen, iedereen houd wel van wat anders. Ik houd persoonlijk totaal niet van kunst in schilderijen maar vind sommige schilderijen wel bijzonder gemaakt. Ik kijk soms op van de vele details die te zien zijn op sommige schilderijen. Schilderijen doen niks met mij en ik vind dat kunst iets met je moet doen. Kunst moet je een gevoel geven.
Een tijdje geleden ben ik begonnen met het lezen van een boek waar ik de naam niet van weet. Het is een boek waarin een hoogleraar uitlegt wat kunst is en wat nodig is om iets oprecht mooi te vinden. Volgens deze hoogleraar moet je eerst iets gemeen hebben met het schilderij of kunstwerk voor je het mooi kan vinden. Als je het gevoel kent wat er uitgebeeld word in een schilderij zal je het pas echt kunnen waarderen.
Dit is de zonnebloem van Van Gogh. Dit is deel van een serie schilderijen van Van Gogh. Het is een ontzettend bekende serie schilderijen en de meeste mensen kennen het, en vinden het ook mooi. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Ik vind het niet mooi, de kleur staat mij niet aan. Het schilderij ziet er ook redelijk saai uit.

 

 

 

 

 

 

Muziek

Muziek is een groot deel van mijn leven. Op de fiets, tijdens het sporten, tijdens het maken van mijn huiswerk, voor het slapen gaan, terwijl ik aan het laptoppen ben en zelfs onder de douche luister ik muziek. Muziek is voor mij de belangrijkste soort kunst. Soms zegt muziek meer dan wat jij zelf kan met woorden. Het allermooiste vind ik als je een nummer vind die precies laat horen hoe jij je op dat moment voelt. Het lijkt dan alsof dat liedje speciaal voor jou geschreven is. Er zijn veel soorten muziek en iedereen houd van wat anders. Ik vind muziek kunst. Kunst is eigenlijk alles waarin je je gevoelens kan uiten. De één uit zijn gevoelens op een schilderdoek en de ander in een liedje. Vaak gaat de voorkeur wat betreft kunst van jongeren meer uit naar muziek in plaats van schilderijen en dergelijke.  Er zijn ook een aantal mensen die dit geen goede ontwikkeling vinden. Zij vinden enkel beeldende kunst, echt kunst. Muziek is een groot deel van de maatschappij op dit moment. Je hoort overal muziek, en niet alleen ik maar ook een groot deel van de andere jongeren luistert zo veel muziek. Muziek is voor veel jongeren een soort therapie, een manier om zichzelf af te sluiten van de rest van de wereld. En dit is naar mijn mening, zeker weten kunst. Muziek is de belangrijkste vorm kunst voor mij.

 

Cover van een CD van Two door cinema club. Ik vind dit er echt ontzettend tof uitzien. Dit is oor mij kunst.

Theater

 

Een aparte vorm van beeldende kunst op de poster van ‘Veel gedoe om niks’.

Theater is een deel van kunst waar ik vroeger veel mee bezig was. Ik ging regelmatig met mijn ouders naar een voorstelling. Maar niet alleen met mijn ouders ging ik naar voorstelling, ook op school had ik veel met theater te maken. We hadden vaak drama lessen op school en onze eindmusical was redelijk professioneel. Theater is kunst. Alhoewel ik het niet altijd écht kunst vind. Vaak is theater kunst maar bij theater verschilt de ervaring met het stuk ontzettend per persoon. Het raakt je of het raakt je niet. In veel toneelstukken kan je er minder makkelijk je eigen draai aan geven. Een paar maanden geleden ben ik naar ‘Veel gedoe om niks’ geweest. Dit stuk word gespeeld door de Utrechtse spelen in samenwerking met New Cool Collective. De naam van dit stuk was origineel ‘Much ado about nothing’ en is geschreven door Shakespeare. Ik vond dit een prachtig stuk. Het was innovatief en het was een aparte manier van een stuk spelen. Je ziet ontzettend veel dingen, een hele hoop gedoe. Maar uiteindelijk gaat het eigenlijk nergens over. Je staat gedurende het hele stuk en in het midden van de zaal staat een plateau, hier staat een band en dit is ook deels een podium. De spelers lopen door het publiek heen en op plekken wat het publiek normaal nooit ziet. Tijdens het stuk was er ook erg veel muziek, maar het was geen musical. Het publiek en de personages dansten samen tijdens een paar vrolijke nummer gespeeld door de band. Dit stuk vond ik echt kunst. Theater is niet altijd kunst naar mijn mening. Het ligt eraan hoe het word overgebracht op het publiek.

 

 

Lichaamstaal en dans

Lichaamstaal word gebruikt in veel soorten kunst. Maar maakt dat lichaamstaal ook kunst? Ik denk dat lichaamstaal een van de belangrijkste eigenschappen is van communicatie. Lichaamstaal kan dingen totaal verkeerd over laten komen. Lichaamstaal is ook erg belangrijk bij theater, waar ik het over had in de vorige alinea. Wanneer iemand een punt realistisch over wil laten komen moet de lichaamstaal niet geforceerd over komen. Het moet natuurlijk zijn. Ook al lijkt een bepaalde houding ‘realistisch’, als het niet natuurlijk eruitziet zal het er een stuk ongeloofwaardiger uitzien. Terwijl de geloofwaardigheid juist het gene is wat mensen raakt. Tijdens een optreden of concert van een bepaalde artiest is de lichaamstaal ook belangrijk. Er word tegenwoordig meer gevraagd van een zanger dan alleen kunnen zingen. Een zanger moet ook een artiest zijn.  Lichaamstaal is een deel van kunst en dat maakt lichaamstaal zelf ook kunst. Lichaamstaal is ook een belangrijk deel van dans. Dans is naar mijn mening zeker weten wel kunst. Er zijn veel verschillende soorten dans en in ieder deel van de wereld is een andere soort populair. Dans is net als muziek een manier van jezelf uiten. Je uit jezelf door bepaalde bewegingen te maken op een melodie.  Ik denk dat ook dans een groot deel van de bevolking boeit. Er zijn veel soorten dans en iedereen heeft wel één soort dans die hem of haar aanspreekt.

 


Conclusie

Kunst is alles om je heen wat je een gevoel heeft. Het kan een gevoel van haat zijn, maar ook een vertrouwelijk, liefdevol gevoel. Soms kan kunst je thuis laten voelen. Maar door kunst kan je je ook realiseren wat thuis is. Kunst is voor iedereen want anders en iedereen heeft een andere interpretatie van kunst. Het idee dat je van kunst hebt verandert ook wanneer je ouders word. Maar de basis blijft bestaan. Het gevoel dat je krijgt wanneer je weer luistert naar dat favoriete liedje van jaren geleden, een gevoel van heimwee. Dat is kunst. Tegenwoordig word er alles aangedaan om ervoor te zorgen dat kunst ook de jeugd aanspreekt. Je krijgt vakken als ‘kunst’ en ‘ckv’ op de middelbare school. Ze proberen je te leren wat kunst is. Ze proberen je te leren hoe je kunst maakt. Maar kunst is niet te omvatten in een schoolvak. Je moet een kind laten kiezen wat voor kunst hij wil maken. De één kiest een gitaar, de ander een kwast, de ander kiest een tattoo-set en weer een ander kiest voor een spuitbus. Wanneer elk kind de vrijheid krijgt zich te uiten en dit geaccepteerd word zal kunst voor de jeugd interessanter zijn. De ervaring met kunst verschilt per persoon en per leeftijd. Kunst is een groot deel in het leven van elk mens, in welke vorm dan ook.

 

 

 
 

Een ‘watercolor’ tattoo. Vele zeggen dat dit rommelig is, maar dit is mijn interpretatie van kunst. Het is een perfecte rommel.